Publikacje » Aktualności
Aktualności
[11.04.17] Zapraszamy na płatne praktyki studenckie w kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P)

Zapraszamy na płatne praktyki studenckie w kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P) w Warszawie!
 
Aktualnie poszukujemy studentów III-V roku, zainteresowanych prawem cywilnym, postępowaniem cywilnym i arbitrażowym lub prawem gospodarczym i handlowym, a także prawem podatkowym.
 
Wymagania: minimum jeden język obcy (niemiecki lub angielski) na poziomie zaawansowanym.
Mile widziane doświadczenie w innej, renomowanej kancelarii.

Prosimy o przesyłanie CV na adres: rekrutacja@jara-law.pl / temat: lato2017
Na zgłoszenia czekamy do 4 maja 2017 r.  
 
Więcej szczegółów tutaj
[03.04.17] Newsletter JD&P - Menadżer a VAT

Zachęcamy do lektury newslettera, w którym zwracamy Państwa uwagę na najnowsze orzecznictwo dotyczące wynagradzania menadżerów spółek.
 
Zapraszamy do kontaktu w przypadku pytań do załączonego materiału lub wątpliwości związanych z interpretacją przepisów, pod kątem prowadzonej przez Państwa działalności.
 
[28.03.17] Profesor Przemysław Drapała poprowadził szkolenie w OIRP w Warszawie

27 marca br. prof. Przemysław Drapała (radca prawny, Partner) poprowadził szkolenie dla radców prawnych pt. „Przejęcie praw i obowiązków z umowy (zmiana strony umowy). Cesja wierzytelności, przejęcie długu w aktualnym obrocie gospodarczym”. Spotkanie odbyło się w ramach cyklicznych „poniedziałków radcowskich” organizowanych przez OIRP w Warszawie.
[14.03.17] Alert JD&P - Zmiany w wydawaniu interpretacji indywidualnych

Zachęcamy do lektury alertu, w którym przedstawiamy nowe zasady składania wniosków o indywidualne interpretacje prawa podatkowego.
 
1 marca 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), które zmieniły organizację służb podatkowych odpowiedzialnych za wydawanie interpretacji podatkowych. 
 
Od 1 marca interpretacje indywidualne będzie wydawał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS), jako wyspecjalizowany organ KAS. W konsekwencji, zmianie uległy również wzory wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej.
 
[14.03.17] JD&P w 7. Edycji Prawniczych Targów Praktyk i Pracy

Zapraszamy 14-15 marca 2017 r. do udziału w 7. Edycji Prawniczych Targów Praktyk i Pracy! Wszystkich zainteresowanych pracą w kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS zapraszamy do odwiedzenia stanowiska nr 16. Targi będą odbywały się w budynku Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
 
Więcej szczegółów: targiprawnicze.pl
[24.01.17] Prawnicy JD&P o odpowiedzialności członków zarządu polskiej spółki w ramach struktury matriksowej oraz częstym konflikcie interesów między grupą i spółką-córką podczas szkolenia w AHK Polska

Już za 2 dni, 26.01.17 w AHK Polska w Warszawie, mec. Zbigniew Jara (Partner Zarządzający) oraz mec. Marcin Chomiuk (Partner) z kancelarii JD&P poprowadzą szkolenie pt. "Praktyczne aspekty relacji polskich zależnych spółek kapitałowych z ich zagranicznymi dominującymi udziałowcami, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności członków zarządu polskiej spółki w ramach grupy spółek".

 
[16.01.17] 5 nowych prawników w JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P)

Miło nam poinformować, że wraz z początkiem 2017 r. kancelaria JD&P przyjęła do swojego grona pięcioro nowych prawników, którzy wzmocnią trzy główne zespoły JD&P. Do Zespołu Podatkowego dołączyła Magdalena Zasiewska (Head of Tax), do Zespołu Postępowań Sądowych i Arbitrażowych, kierowanego przez Profesora Przemysława Drapałę (Partner), dołączyli trzej prawnicy: Piotr Duma (Associate), Artur Krępa (Junior Associate) i Iwo Franaszczyk (Junior Associate), a Zespół Prawa Spółek, kierowany przez Mecenasa Zbigniewa Jara (Partner Zarządzający) wzmocni Aleksandra Cichecka (Junior Associate). 
 
[16.01.17] Zapraszamy na płatne praktyki studenckie w kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P)

Zapraszamy na płatne praktyki studenckie w kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P) w Warszawie! Aktualnie poszukujemy studentów III-V roku, zainteresowanych prawem cywilnym, postępowaniem cywilnym i arbitrażowym lub prawem gospodarczym i handlowym, którzy płynnie posługują się językiem niemieckim lub angielskim. Mile widziane doświadczenie w innej, renomowanej kancelarii.
Prosimy o przesyłanie CV na adres: rekrutacja@jara-law.pl / temat: wiosna2017
Na zgłoszenia czekamy do 1 lutego 2017 r.  
Więcej szczegółów tutaj
[12.12.16] Newsletter – ważne zmiany w branży budowlanej – odwrócony VAT na usługi budowlane

Na początku grudnia 2016 r. Sejm uchwalił tzw. dużą nowelizację ustawy o VAT, która wejdzie w życie z początkiem 2017 r. Poważne zmiany będą dotyczyły mechanizmu odwróconego obciążenia VAT. Zachęcamy do lektury Newslettera, w którym omawiamy nowelizację, a także wyjaśniamy, co w praktyce oznacza odwrotne obciążenie VAT oraz jakich dotyczy usług. Katalog, który jest załącznikiem do ustawy, zawiera 47 rodzajów usług. Szczegółowy wykaz prezentujemy w odrębnym pliku.
 
 
[02.11.2016] 7. edycja Polsko-Niemieckiego Forum Prawa i Gospodarki „Odpowiedzialny biznes i compliance w Polsce, w Niemczech i na świecie”

Już 6 grudnia br. odbędzie się  7. edycja Polsko-Niemieckiego Forum Prawa i Gospodarki. Tematem tegorocznego wydarzenia jest  „Odpowiedzialny biznes i compliance w Polsce, w Niemczech i na świecie”. Jednym z panelistów będzie mec. Zbigniew Jara, Partner Zarządzający Kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS, który w swoim wystąpieniu skupi się na aspektach Compliance w sektorze MSP. Spotkanie odbędzie się w przestrzeniach konferencyjnych na ul. Mysiej 3 w Warszawie. 
 
[22.11.2016] Kancelaria JD&P w ugodzie Stadionu Narodowego

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P) reprezentowała spółkę Alpine Bau Deutschland AG (w upadłości) w czynnościach prowadzących do zawarcia w ubiegłym tygodniu ugody na budowę Stadionu Narodowego w Warszawie. W wyniku ugody, wykonawcy, Skarb Państwa, NCSR oraz firma ubezpieczeniowa Zurich Insurance cofnęli wzajemne powództwa i zakończyli spory. 
 
Ugoda objęła m.in. prowadzone przez kancelarię JD&P postępowanie sądowe z powództwa Alpine Bau Deutschland AG przeciwko Skarbowi Państwa o zapłatę ponad 139 mln PLN odszkodowania. Jak wynika z komunikatu Ministerstwa Sportu i Turystyki, podpisana ugoda wyeliminowała ryzyko przegrania procesów wytoczonych przeciwko Skarbowi Państwa w związku z budową stadionu, które mogły zakończyć się odszkodowaniami w łącznej kwocie sięgającej 500 mln PLN. Sąd Okręgowy w Warszawie, przed którym prowadzone było wspomniane postępowania określił je jako „jedną z najbardziej obszernych spraw cywilnych w kraju” (materiał dowodowy liczył ponad 400 tomów akt). 
 
Pełnomocnikami procesowymi Alpine Bau Deutschland AG (w upadłości) byli prof. Przemysław Drapała (Radca Prawny, Partner), Andrzej Sokołowski (Radca Prawny, Partner) oraz Zespół prawników procesowych z kancelarii JD&P. 

[15.11.2016] Gala 5. edycji Konkursu „Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2016”

Gratulujemy! Nasz kolega Wojciech Bazan znalazł się w czołówce rankingu 30 wschodzących gwiazd prawa w ramach 5. edycji Konkursu „Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2016”, organizowanego przez Dziennik Gazeta Prawna i Wolters Kluwer. Uroczysta gala odbyła się 14 listopada br. 
 
 
[04.11.2016] Śniadanie biznesowe "Wady opisu zamówienia i ich wpływ na realizację i rozliczenie kontraktów budowlanych"

Serdecznie zapraszamy na śniadanie biznesowe - "Wady opisu zamówienia i ich wpływ na realizację i rozliczenie kontraktów budowlanych". Spotkanie odbędzie się w siedzibie kancelarii 30 listopada br. (środa) o godz. 9:30 - 11:30.

Spotkanie poprowadzą prawnicy z kancelarii JD&P:

Andrzej Sokołowski – Partner, Radca prawny w Zespole Postępowań Sądowych
Piotr Stenko – Radca prawny w Zespole Postępowań Sądowych

Ze względu na tematykę śniadania oraz omawiane kwestie, zaproszenie kierujemy do podmiotów realizujących projekty infrastrukturalne, a w szczególności do firm z branży energetycznej, kolejowej i drogowej. 

[02.11.2016] Jedna z największych inwestycji handlowych w Europie Środkowej w 2016 roku

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P) doradzała Eiffage – generalnemu wykonawcy Galerii Handlowej Posnania w Poznaniu – w jednej z największych inwestycji handlowych w Europie Środkowej w 2016 roku. Otwarcie galerii handlowej miało miejsce 19 października br.. Wartość inwestycji budowlanej wyniosła ok. 140 milionów EUR. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 300 milionów EUR. 

Oddane niedawno do użytku centrum handlowe Posnania jest jednym z największych tego typu obiektów w Wielkopolsce. Na 100 tys. m kw. powierzchni handlowej znajduje się 220 butików, 40 kawiarni i restauracji, 40 sklepów średnio i wielkopowierzchniowych, multiplex, klub bilardowy, kręgielnia, fitness z basenem oraz place zabaw dla dzieci.

- To już kolejny projekt zrealizowany przez kancelarię na rzecz Eiffage. Cieszę się, że nasze doświadczenie zostało docenione przez klienta i zaowocowało współpracą przy tak prestiżowej inwestycji handlowej, jednej z największych w Polsce i w regionie środkowej Europy. Jesteśmy dumni, że dzięki tej inicjatywie mogliśmy się przyczynić do budowania portfolio klienta i wzmocnienia jego pozycji na rynku inwestycji budowlanych w Europie Środkowowschodniej – podsumowuje Marcin Chomiuk – Partner w kancelarii JD&P odpowiedzialny za doradztwo prawne na rzecz Eiffage w tym projekcie. 

Zespół JD&P pod kierunkiem Marcina Chomiuka (Partnera) doradzał wykonawcy przy tym projekcie od lipca 2014 r. – czyli od momentu rozpoczęcia prac budowlanych. Obsługa prawna obejmowała w szczególności doradztwo kontraktowe oraz strategiczne w relacjach z partnerami biznesowymi i głównym inwestorem. Doradztwo prawne dodatkowo zapewnili Maciej Chrzan (Partner), Ewa Mońdziel (Associate) i Michał Urbański (Adwokat, Senior Associate). 

[18.10.2016] Alert Podatkowy - Likwidacja korzyści podatkowych z aportów

Zachęcamy do lektury Alertu Podatkowego, w którym omawiamy znowelizowane zasady opodatkowania transakcji aportowych, które będą dotyczyły osób fizycznych i podatników CIT od stycznia 2017 r. 
 
Zmiany w ustawach o PIT i CIT mają zapobiec nadużywaniu optymalizacji podatkowej. Wnoszenie do spółek kapitałowych wkładów niepieniężnych (aportów) może nie być już podatkowo korzystne.
 

[20.09.2016] Newsletter - informatyzacja procedur procesowych (zmiany w KPC 2016)

8 września br. weszły w życie przepisy nowelizujące procedurę cywilną. Ich konsekwencją są m.in. zmiany w systemie doręczeń (w tym doręczeń między profesjonalnymi pełnomocnikami), wybór wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną poprzez tzw. Elektroniczne Biuro Podawcze, czy możliwość przeprowadzenia rozprawy na odległość, poprzez transmisję postępowania do sali sądowej sądu prowadzącego rozprawę. 

Znowelizowane przepisy będą również przewidywały możliwość wzywania stron, świadków i biegłych lub innych osób z pominięciem tradycyjnych sposobów doręczeń. Ważnym i praktycznym aspektem nowych regulacji jest przepis, który jednoznacznie rozstrzyga wątpliwości co do nagrywania postępowania. Od tej pory takie utrwalanie przebiegu posiedzenia może być dokonane przez same strony postępowania.

Celem wprowadzenia zmian jest przyspieszenie postępowań sądowych, poprzez uproszczenie niektórych czynności procesowych oraz zmodyfikowanie tych instytucji, które były dotychczas nadużywane.

Zachęcamy do lektury Newslettera, w którym na początku omawiamy zmiany obowiązujące od 8 września br., zaś w dalszej części zmiany, które jeszcze nie weszły w życie, bądź będą wprowadzane stopniowo.

Pobierz Newsletter
[16.09.2016] Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzała przy sprzedaży udziałów w Bilfinger Mars Offshore

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzała Bilfinger SE przy sprzedaży udziałów w Bilfinger Mars Offshore sp. z o.o., która w Szczecinie produkuje fundamenty stalowe dla morskich elektrowni wiatrowych. Kupującym była niemiecka spółka VTC z Monachium. 

Koncern Bilfinger sprzedał Grupie VTC większościowy pakiet udziałów w spółce Bilfinger Mars Offshore sp. z o.o. produkującej stalowe fundamenty instalacji morskich. Transakcja nastąpiła pod prawem niemieckim za pośrednictwem spółki Europoles Renewables GmbH z monachijskiej Grupy VTC. Po stronie Sprzedającego kompleksową obsługę transakcji  w zakresie polskich aspektów prawnych zapewnili: Zbigniew Jara (radca prawny, Rechtsanwalt, Partner), Marcin Chomiuk (Partner), Dorota Dąbrowska (doradca podatkowy), Marta Stachurska (Associate)

[13.09.2016] Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS finalizuje transakcję sprzedaży supermarketu w Ostrowcu Świętokrzyskim

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzała spółce Harpen Immobilien Sp. z o.o. przy sprzedaży za kilkadziesiąt milionów złotych supermarketu o powierzchni handlowej ok. 8.000 m2 na działce gruntu o powierzchni ok. 2,5 ha w Ostrowcu Świętokrzyskim. Kupującym była spółka Pergranso Sp. z o.o. z grupy E.Leclerc.

Harpen Immobilien Sp. z o.o. należy do grupy kapitałowej Harpen z siedzibą w Dortmund/Niemcy, która posiada w swoim portfolio kilkadziesiąt obiektów komercyjnych zlokalizowanych przede wszystkim na terenie Niemiec.
Grupa E.Leclerc to francuska sieć supermarketów i hipermarketów spożywczo-przemysłowych. 

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzała spółce Harpen Immobilien Sp. z o.o. we wszystkich aspektach prawnych, jak również w kwestiach podatkowych. Pełnomocnikiem spółki był mec. Zbigniew Jara (radca prawny, Rechtsanwalt, Partner), wspierany przez Filipa Rasałę (radca prawny) oraz Dorotę Dąbrowską (doradca podatkowy).

[09.09.2016] Newsletter - zmiany w prawie cywilnym

8 września 2016 roku weszła w życie nowelizacja kodeksu cywilnego. Jedną z istotnych zmian jest wprowadzenie nowej formy czynności prawnej – formy dokumentowej oraz wyodrębnienie formy elektronicznej jako samodzielnej formy czynności prawnych równoważnej z formą pisemną.

Oświadczenia woli w formie dokumentowej będą mogły być składane m.in. za pośrednictwem wiadomości SMS czy e-mail, wiadomości głosowej nagranej na automatycznej sekretarce drugiej strony, a nawet wiadomości przesłanej za pomocą portalu społecznościowego. Potwierdzanie woli na piśmie nie będzie konieczne.  

Zachęcamy do lektury Newslettera, w którym znajdziecie Państwo szczegóły dotyczące formy dokumentowej i elektronicznej oraz przykłady wykorzystania ich w praktyce.
 
[05.09.2016] Prof. Przemysław Drapała Przewodniczącym Grupy Eksperckiej ds. Legislacji w PZPB

Prof. Przemysław Drapała został wybrany na Przewodniczącego Grupy Eksperckiej ds. Legislacji Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB). Celem Grupy jest analiza i opracowanie rozwiązań legislacyjnych usprawniających prowadzenie inwestycji infrastrukturalnych (w tym budowlanych) w Polsce. PZPB jest największą organizacją zrzeszającą firmy z branży infrastruktury i budownictwa, które wspólnie reprezentują ponad 70 proc. potencjału rynku generalnego wykonawstwa inwestycji w naszym kraju.
[01.09.2016] Newsletter - najnowsze zmiany w prawie pracy

W styczniu 2017 r. wejdzie w życie nowela kodeksu pracy, której celem jest złagodzenie przepisów prawa pracy dla małych przedsiębiorców. Część zmian zapowiadanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, weszła już w życie na początku września tego roku i zakłada m.in. wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej, likwidację tzw. syndromu pierwszej dniówki, podwyższenie minimalnego wynagrodzenia czy udogodnienia w podjęciu przez kobiety prac niebezpiecznych, zarezerwowanych dotychczas wyłącznie dla mężczyzn.

Zachęcamy do lektury Newslettera, w którym omawiamy szczegółowo wprowadzone i zapowiadane zmiany przepisów prawa pracy. Dla lepszego zrozumienia omawianej tematyki prezentujemy studium przypadków z wyraźnym uwzględnieniem roli pracodawcy, jego zobowiązań oraz ewentualnych sankcji za niedopełnienie obowiązków, wynikających z uchwalonej noweli.
 
[29.08.2016] Przemysław Drapała autorem nowej monografii. Instytucje Prawa Prywatnego – nowe ujęcie

 
 
Miło nam poinformować, że nakładem wydawnictwa CH Beck ukazała się monografia, która prezentuje całościowo problematykę związaną z instytucją przejęcia i przystąpienia do długu. Autorem publikacji jest prof. Przemysław Drapała wspólnik w kancelarii JD&P. 

Opracowanie składa się z dwóch części – pierwsza omawia szczegółowo instytucję przejęcia długu i zmiany dłużnika, wskazując na nowe obszary ich zastosowania w obrocie prawnym – druga stanowi kompleksową analizę instytucji zmiany strony umowy, kiedy dochodzi do zmiany kontrahenta bez wpływu na trwający nadal stosunek prawny. To pierwsza monografia od czasów dwudziestolecia międzywojennego poświęcona zagadnieniom zmiany dłużnika. 

Książka adresowana jest zarówno do praktyków prawa, tj. adwokatów, radców prawnych, notariuszy oraz sędziów, jak i do teoretyków. Opracowanie będzie interesującą lekturą zarówno dla aplikantów wszystkich zawodów prawniczych oraz studentów prawa pragnących pogłębić swoją wiedzę z zakresu prawa zobowiązań.

[12.08.2016] Newsletter - nowelizacja Prawa zamówień publicznych

Zapraszamy do zapoznania się z newsletterem zawierającym informacje o ważnych zmianach, jakie wynikają z wprowadzonej 28 lipca 2016 r. nowelizacji Prawa zamówień publicznych. W materiale znajdziecie Państwo subiektywną listę wybranych regulacji, które na skutek wprowadzonych zmian mogą być źródłem potencjalnych problemów.

Newsletter

 


 

 

[18.07.2016] Kancelaria JD&P wynegocjowała ugodę z Zamawiającym, na mocy której jeden z największych wykonawców na rynku budownictwa komunikacyjnego w Polsce uzyskał zapłatę w kwocie ponad 7 mln zł

Ugoda została zawarta w toku postępowania przed sądem powszechnym. Na skutek przedstawionej przez nas argumentacji Zamawiający uznał roszczenia naszego Klienta (Generalnego Wykonawcy) z tytułu odszkodowania za nienależyte wykonanie Kontraktu (w tym za sprzeczne z umową żądanie zrealizowania przez Generalnego Wykonawcę prac nią nie objętych), jak również z tytułu wynagrodzenia za realizację robót zamiennych, polegających na wykonaniu na żądanie Zamawiającego części prac drogowych metodą bardziej skomplikowaną i droższą niż dopuszczona umową tańsza metoda przyjęta przez Generalnego Wykonawcę w złożonej ofercie. Generalny Wykonawca uzyskał także zaspokojenie roszczenia związanego z poniesieniem w okresie przedłużonego Czasu na Ukończenie kosztów ogólnych biura budowy oraz kosztów z tytułu dostosowania do wymagań ogólnych. Kontrakt – dotyczący jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce – realizowany był w oparciu o wzorzec kontraktowy w postaci tzw. „czerwonego FIDICa”.
 

 Proces negocjacyjny prowadził Mariusz Nowakowski, Senior Associate. Z kolei w postępowaniu sądowym naszego Klienta reprezentowali: prof. dr hab. Przemysław Drapała- Partner, Andrzej Sokołowski, Partner oraz Filip Rasała, Senior Associate.

[21.06.2016] JARA DRAPAŁA & PARTNERS wygrywa 26 mln zł na rzecz wiodącego polskiego wykonawcy robót mostowych i drogowych

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS (JD&P) w I instancji procesu prowadzonego dla  naszego Klienta - wiodącego polskiego wykonawcy robót mostowych i drogowych – w oparciu o tzw. „żółty FIDIC”  uzyskała wyrok zasądzający od inwestora (jednego z największych polskich miast) roszczenia o łącznej wartości przekraczającej 26 mln zł!

 

Szczególnie istotne znaczenie w tej sprawie miały kwestie związane z (i) uprawnieniem generalnego wykonawcy do żądania od inwestora wykraczającej poza wynagrodzenie ryczałtowe zapłaty za roboty zamienne wykonane na podstawie Polecenia Zmiany, wydanego ze względu na zaistniałą w trakcie realizacji kontraktu zmianę opisanych w programie funkcjonalno – użytkowym założeń dotyczących sposobu wykonania jednego z obiektów oraz (ii) brakiem podstaw do pomniejszania przez inwestora wynagrodzenia należnego wykonawcy za prace wykonane w ostatnim okresie rozliczeniowym o kwotę, którą inwestor zapłacił wcześniej wykonawcy jako część wynagrodzenia za prace objęte ww. Poleceniem Zmiany.

 

Spółce doradzał zespół JD&P, w skład którego wchodzili:  prof. Przemysław Drapała, Partner, Andrzej Sokołowski, Partner oraz Jakub Majewski, Associate.

 

 

[21.06.2016] JDP sponsorem nagrody głównej podczas CEE Manufacturing Excellence & Industrial Property

CEO Manufacturing Magazine i EuropaProperty.com z sukcesem zakończyły wręczenie po raz czwarty nagród CEE Manufacturing Excellence & Industrial Property. Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS była sponsorem nagrody głównej w kategorii Construction Industry Manufacturer of the Year, w  której zwyciężył Rockwool. W imieniu kancelarii nagrodę wręczył prof. Przemysław Drapała, który zasiadał w jury konkursu.


W Gali uczestniczyli wybrani czołowi europejscy i środkowoeuropejscy producenci potwierdzając tym samym status tej uroczystości jako prawdziwie znaczący punkt dla przemysłu produkcyjnego.

 

Tegoroczne nagrody zostały zdominowane przez producentów przemysłu samochodowego podkreślając  znaczenie tej gałęzi przemysłu dla regionu.

 

Galeria wydarzenia

 

 

   
 
 

 

[20.06.2016] JDP wzmacnia zespół Corporate/ M&A

Adwokat Paulina Dzierżak, doświadczona specjalistka z zakresu prawa korporacyjnego, z dniem 15 czerwca  br., dołączyła do zespołu JARA DRAPAŁA & PARTNERS  obejmując  stanowisko associate.
 
Nowy prawnik wzmocni jeden z kluczowych działów prawnych w kancelarii Corporate/ M&A, którym kieruje  Zbigniew Jara, Partner Zarządzający, radca prawny, Rechtsanwalt.
 
 
Paulina Dzierżak specjalizuję się w prawie spółek i prawie cywilnym. Posiada doświadczenie w bieżącej obsłudze korporacyjnej spółek, rozwiązywaniu sporów korporacyjnych, obsłudze transakcji M&A oraz w przygotowywaniu umów handlowych.
 

Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując dla największych spółek z sektora: telekomunikacyjnego, pocztowego, nowych technologii, budowlanego  i energetycznego.

 

Doradzała m.in. prywatnemu dostawcy usług pocztowych i kurierskich przy przetargu na świadczenie usług pocztowych dla sądów i prokuratur, obsługiwała także transakcje przejęcia spółek telekomunikacyjnych (‘share deal’   i ‘asset deal’) dla jednego z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce oraz świadczyła usługi prawne dla niemieckiego operatora telekomunikacyjnego w sporze korporacyjnym toczącym się przed międzynarodowym trybunałem arbitrażowym.

Obecnie, w Instytucie Prawa Międzynarodowego WPiA Uniwersytetu Warszawskiego, kończy przygotowywania do obrony pracy doktorskiej na temat swobody kształtowania treści umowy spółki z o.o.

 

Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Prawa Brytyjskiego i Europejskiego Uniwersytetu Cambridge.

[16.06.2016] Wygrana JDP na rzecz wiodącego wykonawcy oznakowania drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu!

Kancelaria JDP w I instancji procesu prowadzonego dla  naszego Klienta - wiodącego wykonawcy oznakowania drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu -  uzyskała  wyrok zasądzający od generalnego wykonawcy jednego z odcinków autostrady A-2 oraz Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora GDDKiA (jako dłużnika solidarnego) roszczenia o łącznej wartości przekraczającej 2 mln zł.

 

Szczególnie istotne znaczenie w tej sprawie miały kwestie związane z (i) uprawnieniem podwykonawcy do wystawienia faktury końcowej mimo braku formalnego odbioru końcowego wykonanych robót przez generalnego wykonawcę jak też z uprawnieniem generalnego wykonawcy do (ii) obciążenia podwykonawcy karą umowną za opóźnienie powstałe z przyczyn od podwykonawcy niezależnych oraz do (iii) obciążenia podwykonawcy odszkodowaniem za karę umowną naliczoną generalnemu wykonawcy przez inwestora za opóźnienie w osiągnięciu kamienia milowego spowodowane  m.in. opóźnieniem robót realizowanych przez podwykonawcę.

 

 

Spółce doradzał zespół JDP, w skład którego wchodzili:  prof. Przemysław Drapała, Partner,  Andrzej Sokołowski, Partner oraz Jakub Majewski, Associate.

 

 

 

 

 

 

[15.06.2016] Śniadanie biznesowe - Nowelizacja Prawa Zamówień Publicznych

Serdecznie zapraszamy 15 czerwca  br. na śniadanie biznesowe, w trakcie którego omówimy najważniejsze zmiany w prawie zamówień publicznych, wynikających z obowiązku implementacji do krajowego porządku prawnego dyrektyw unijnych.  Spotkanie poprowadzą eksperci - prof. dr hab. Przemysław Drapała, Partner oraz Wojciech Merkwa, radca prawny.

 

W trakcie spotkania zostaną omówione:

 

  • Kierunki zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych
  • Nowe prawa i obowiązki wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia
  • Praktyczne skutki dla uczestników postępowań o udzielenie zamówienia publicznego


Udział w spotkaniu jest możliwy po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia.

Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, przewidujemy możliwość organizacji śniadania także w kolejnych terminach. Udział w spotkaniu jest bezpłatny.

 

Spotkanie będzie przeprowadzone w języku polskim.

 

Zgłoszenia prosimy wysyłać do 9 czerwca na adres: emilia.koszel@jara-law.pl.

Zaproszenie
 
 
 
 
 
[13.06.2016] Alert prawny - Ważne orzeczenia sądowe w sprawach budowlanych

Zapraszamy do zapoznania się z alertem prawnym zawierającym informacje o ważnych orzeczeniach sądowych w sprawach budowlanych
 
Alert prawny - pobierz
[7.06.2016] Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradcą Eiffage w nowym projekcie deweloperskim

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzała Eiffage Immobilier Polska sp. z o.o. w związku realizacją wspólnie z Avestus Real Estate sp. z o.o. budynku biurowego przy ul. Postępu w Warszawie o powierzchni użytkowej około 21.000 m2.
 
Eiffage oraz Avestus otrzymali zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy pod nazwą Quadrat Postępu sp. z o.o., który zrealizuje tą inwestycję. Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS była wspólnym pełnomocnikiem inwestorów w tym postępowaniu. Zgodne z założeniami do budynku biurowego będzie przylegał hotel o powierzchni około 6.000 m2.

 

Eiffage Immobilier Polska to spółka z grupy Eiffage specjalizująca się w działalności deweloperskiej. Dotychczas spółka przygotowała do realizacji projekty na terenach, które są własnością Grupy Eiffage. W 2016 roku planuje rozpoczęcie inwestycji w Warszawie, Krakowie i Kielcach.



Avestus Real Estate jest spółką, która wchodzi w skład grupy kapitałowej Avestus. Firma prowadzi działalność inwestycyjną oraz deweloperską i jest kompleksowym doradcą podczas procesów inwestycyjnych.

 

Eiffage Immobilier Polska doradzali Maciej Chrzan, partner, Michał Urbański, senior associate oraz Dorota Dąborowska, doradca podatkowy. Doradcami prawnymi Avestus Real Estate byli Andrzej Lulka, właściciel oraz Rafał Rupniewski, senior associate z kancelarii Andrzej Lulka Kancelaria Radcy Prawnego.  

 Czytaj także na stronie rynekprawniczy.pl oraz lex.pl

 

http://rynekprawniczy.pl/2016/06/14/jara-drapala-partners-i-kancelaria-andrzeja-lulki-w-biurowym-projekcie/

 


http://www.kancelaria.lex.pl/czytaj/-/artykul/jara-drapala--parters-doradzali-przy-duzym-projekcie-deweloperskim

 

[1.06.2016] Warsztaty - Przygotowanie i skuteczne dochodzenie roszczeń w złożonych inwestycjach infrastrukturalnych - zagadnienia prawne i metody kalkulacji poszczególnych typów roszczeń

2 czerwca 2016 r. w Warszawie, odbędzie się szkolenie "Przygotowanie i skuteczne dochodzenie roszczeń złożonych inwestycji infrastrukturalnych - zagadnienia prawne i metody kalkulacji poszczególnych typów roszczeń"
 
W gronie prelegentów znajdują się Nasi eksperci prof. dr hab. Przemysław Drapała  i r. pr. Wojciech Merkwa  oraz Maciej Kajrukszto, Maciej Kryściński, Urszula Kędziora i Kalina Wośkało z firmy ARCADIS.
 

Serdecznie zapraszamy


Więcej informacji znajdą Państwo na stronie organizatora:

http://www.businessoption.pl/index.php/program-12

 

 

[18.05.2016] Program Letnich Praktyk w Kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS jest ekspercką, niezależną kancelarią prawną zorientowaną na doradztwo biznesowe w skomplikowanych i wymagających fachowej wiedzy przedsięwzięciach. Specjalizujemy się w prawie spółek, transakcjach M&A, sporach sądowych i arbitrażowych, projektach infrastrukturalnych oraz prawie nieruchomości.

Stała współpraca z renomowanymi zagranicznymi firmami prawniczymi pozwala nam z sukcesem realizować dla naszych Klientów projekty w Polsce, jak i w Europie.

Potwierdzeniem jakości i efektywności naszych usług prawniczych jest lista klientów, którzy nam zaufali, a także rekomendacje w międzynarodowych i polskich rankingach.

Praktyki letnie trwają w kancelarii jeden miesiąc i odbywają się od lipca do września. Kancelaria zaprasza studentów od I do V roku osiągających dobre wyniki w nauce oraz biegle władających językiem angielskim lub niemieckim.

 

Kogo szukamy?

Ważne są dla nas cechy osobowe. Szukamy osób otwartych na nowe wyzwania, umiejących współpracować i dzielić się zdobytą wiedzą. Stawiamy na ludzi odpowiedzialnych z dobrą organizacją czasu pracy.

 

Co zyskujesz?

Praktyki studenckie w naszej kancelarii oznaczają pracę przy najciekawszych projektach prowadzonych zarówno dla polskich jak i międzynarodowych firm-liderów w swoich branżach. To także możliwość współpracy z doświadczonymi prawnikami z międzynarodowym doświadczeniem.

Miesięczne staż w naszej kancelarii to świetna okazja do zdobycia nowych umiejętności, weryfikacji nabytej wiedzy, jak i pogłębienia swoich zainteresowań z różnych dziedzin prawa.

Doceniając zaangażowanie i wkład pracy w prowadzone projekty, zapewniamy odpowiednie wynagrodzenie, a najlepsi otrzymają zaproszenie do kontynuacji współpracy w dłuższym

 

Harmonogram rekrutacji:

25 maja br. – ostateczny termin na przesłanie CV (mail: rekrutacja@jara-law.pl / temat: praktyki2016)

31 maja br. – kolokwium wstępne na praktyki (test + kazus + tłumaczenia w jęz. ang. lub niem.)

10 czerwca br. – informacja o wynikach i ustalenie grafiku praktyk na okres lipiec – wrzesień 2016 r.


 

 

[28.04.2016] 100% zdawalność naszych aplikantów

Już wkrótce kancelaryjne grono adwokatów i radców prawnych  wzmocni się o kolejne trzy  osoby z uprawnieniami. Nasi aplikanci: Aleksandra Blandzi, Wojciech Bazan i Jakub Majewski pomyślnie zdali egzaminy zawodowe.
 
Wyniki cieszą nas tym bardziej, że trudny egzamin zdali przy pierwszym podejściu, co potwierdza fakt, że prawnicy, którzy wybierani są do obsługi ważnych spraw naszych klientów są doskonale przygotowani do zawodu.  

 

Serdecznie gratulujemy i życzymy satysfakcji w samodzielnym wykonywaniu zawodu!

[21.04.2016] Śniadanie biznesowe - Nowelizacja prawa zamówień publicznych

Serdecznie zapraszamy 21 kwietnia br. na śniadanie biznesowe, w trakcie którego omówimy najważniejsze zmiany w prawie zamówień publicznych, jakie zaczną obowiązywać  po 18 kwietnia 2016 roku. Spotkanie poprowadzą eksperci - prof. dr hab. Przemysław Drapała, Partner Zarządzający oraz Wojciech Merkwa, Senior Associate.

 

W trakcie spotkania zostaną omówione:

 

  • Cele i założenia przyświecające nowelizacji
  • Zakres zmian ustawy prawo zamówień publicznych
  • Praktyczne skutki dla uczestników postępowań o udzielenie zamówienia publicznego

 

Udział w spotkaniu jest możliwy po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia.

Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, przewidujemy możliwość organizacji śniadania także w kolejnych terminach. Udział w spotkaniu jest bezpłatny.

Spotkanie będzie przeprowadzone w języku polskim.

Zgłoszenia prosimy wysyłać do 15 marca na adres: emilia.koszel@jara-law.pl.

 

 Zaproszenie

 

[20.04.2016 ] Śniadanie biznesowe "Kontrole cen transferowych międzynarodowych grup kapitałowych"

Serdecznie zapraszamy Państwa 20 kwietnia br. na spotkanie biznesowe, w trakcie którego porozmawiamy o najważniejszych, z punkty widzenia członków zarządu i  osób zajmujących się sprawami gospodarczymi i finansami za rozliczenia wewnątrzgrupowe i dokumentację transfer pricing, zmianach w przepisach o cenach transferowych, które zaczną obowiązywać od stycznia 2017 roku. Prezentacje poprowadzą eksperci - Dorota Dąbrowska oraz Marcin Chomiuk, Partner.
 
W trakcie spotkania zostaną omówione:
 
  • Najczęściej kwestionowane rozliczenia wewnątrzgrupowe, zakres zmian wynikający z nowych przepisów o cenach transferowych w odniesieniu do kierownictwa polskich spółek oraz jak zapobiec ryzykom związanym z odpowiedzialnością członków zarządu za dokumentacją podatkową;
  • Praktyczne aspekty transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi z perspektywy prawa cywilnego i prawa spółek.

Zgłoszenia prosimy wysyłać do 15 marca na adres: emilia.koszel@jara-law.pl. Udział w seminarium jest możliwy po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny.

Zaproszenie


 
[14.04.2016 ] Konferencja - Przegląd i analiza ryzyk w procesie inwestycyjno - budowlanym

14 kwietnia br. odbędzie się konferencja  "Przegląd i analiza ryzyk w procesie inwestycyjno- budowlanym". W spotkaniu udział wezmą Nasi eksperci – prof. dr hab. Przemysław Drapała,Partner Zarządzający oraz Wojciech Merkwa, Senior Associate.

 

Serdecznie zapraszamy na konferencję podczas której w formule case study i konkretnych wskazówek eksperci przeanalizują  kluczowe zagadnienia prawne towarzyszące projektom infrastrukturalnym.


Więcej informacji znajdą Państwo na stronie organizatora:

 

http://www.businessoption.pl/index.php/wstep-13

Broszura

 

 

[13.04.2016] Kancelaria Jara Drapała & Partners rekomendowana przez Legal 500 EMEA

Z przyjemnością informujemy, że w opublikowanym 13 kwietnia br. rankingu Legal 500 EMEA 2016 kancelaria Jara Drapała & Partners  została rekomendowana w kategorii Commercial, Corporate and M&A.
 
Ranking Legal 500 jest powszechnie uznawany za największy na świecie ranking z zakresu prawa, gdzie przedsiębiorstwa i osoby fizyczne rekomendowane są  wyłącznie ze względu na kryteria merytoryczne.
 
 
The Legal 500 - The Clients Guide to Law Firms
 
 

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: http://www.legal500.com/c/poland/commercial-corporate-and-manda#table_2678

[13.04.2016] Warsztaty praktyczne - Umowy z PKP PLK na modernizację infrastruktury”

13 kwietnia odbędą się warsztaty „Umowy z PKP PLK na modernizację infrastruktury”, w trakcie których Nasi eksperci - prof. dr hab. Przemysław Drapała, Partner Zarządzający, Marcin Chomiuk, Partner  oraz Wojciech Merkwa, Senior Associate, na konkretnych przykładach przedstawią skuteczny proces pozyskiwania zamówienia i jego efektywnej realizacji.

 

Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami rok 2016 będzie stał pod znakiem dużych nakładów inwestycyjnych – łącznie PKP PLK zamierza w ramach przetargów z funduszy UE przeznaczyćna nie 5 mld złotych.W związku z licznymi zapytaniami  warsztaty  zostaną poświęcone w całości tej tematyce. Dzięki udziałowi w nich uzyskacie Państwo odpowiedzi na kluczowe pytania nie tylko związane z ubieganiem się o udzielenie zamówienia, ale również z jego realizacją.  

 

Serdecznie zapraszamy!


Więcej informacji znajdą Państwo na stronie organizatora:  

http://www.trioconferences.pl/umowy-z-pkp-plk/o-wydarzeniu/

[31.03.2016] Newsletter- Nowelizacja prawa zamówień publicznych

Zapraszamy do zapoznania się z Newsletterem poruszającym tematykę zmian w prawie zamówień publicznych, które wejdą w życie 18 kwietnia br.
 
[30.03.2016] Newsletter - Kontrola cen transferowych międzynarodowych grup kapitałowych

Zapraszamy do zapoznania się z drugim wydaniem Newslettera poświęconego tematyce kontroli cen transferowych międzynarodowych grup kapitałowych.
 
[29.03.2016] prof. Przemysław Drapała w jury Manufacturing Excellence Awards!

Manufacturing Excellence Awards to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży produkcyjnej w Europie Środkowo- Wschodniej, które jest okazją do wyrażenia uznania dla sukcesów przedsiębiorstw reprezentujących wszystkie gałęzie przemysłu. Podczas jednego wyjątkowego wieczoru ponad dwieście osób piastujących stanowiska kierownicze w przedsiębiorstwach produkcyjnych weźmie udział w ceremonii uhonorowania tych, którzy wykazali się szczególnymi zasługami, zapewniając podległym sobie organizacjom spektakularne osiągnięcia. Przewidywana liczba uczestników to około 300 gości VIP.

 

Gala jest organizowana po raz czwarty i odbędzie się 16 czerwca w hotelu Intercontinental.

Organizatorem wydarzenia jest międzynarodowy magazyn CEO Manufacturing Magazine i EuropaProperty.com

Więcej na stronie organizatora:

 

http://manufacturingawards.eu/

 


[21.03.2016] Konferencja „Projekt budowlany w praktyce – aspekty formalno-prawne” - 21 marca 2016 r.

W ramach konferencji „Projekt budowlany w praktyce – aspekty formalno-prawne” wygłosi wykład Mariusz Nowakowski, adwokat w/z kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS sp. k.,pt. FIDIC – praktyczne zastosowanie przy realizacji projektów”.  

Omówione zostaną zagadnienia:

·Prawa i obowiązki podmiotów w projekcie budowlanym,

·Zasady realizacji projektów inwestycyjnych według procedur FIDIC w praktyce,

·Stosowania procedur FIDIC w warunkach polskich.

 

Konferencja odbędzie się 21 marca br. i jest organizowana przez firmę szkoleniową Proability.

 http://proability.pl/wydarzenie/projekt-budowlany-w-praktyce-aspekty-formalno-prawne/


[17.03.2016] Śniadanie biznesowe „Praktyczne aspekty relacji polskich zależnych spółek z ich zagranicznymi udziałowcami. Polska spółka córka a zagraniczna matka.”

Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza i Dział Handlowy Ambasady Austrii oraz Kancelaria Jara Drapała & Partners zapraszają na śniadanie tematyczne „Praktyczne aspekty relacji polskich zależnych spółek z ich zagranicznymi udziałowcami. Polska spółka córka a zagraniczna matka.”

Spotkanie odbędzie się 17 marca 2016 roku w hotelu Polonia Palace w Warszawie. Z ramienia kancelarii  prezentacje poprowadzą Zbigniewa Jara, Partner Zarządzającym oraz Marcin Chomiuk, Partner w kancelarii Jara Drapała & Partners.

Na naszym śniadaniu postaramy się udzielić odpowiedzi na istotne dla członków zarządów pytania:

  1. Na jakie ryzyka związane z odpowiedzialnością osobistą narażają się managerowie, którzy wypełniają swoje obowiązki w ramach struktury macierzowej?
  2. W jakim zakresie dozwolone jest udzielanie informacji w ramach raportowania w grupie spółek (w tym compliance) do podmiotów dominujących lub powiązanych ze wspólnikiem?
  3. Na ile wiążące dla zarządu są polecenia wydawane mu przez dominującego wspólnika zagranicznego oraz podmioty z nim powiązane?
  4. Czy (formalny) pracodawca wykonuje (jeszcze) nadzór i funkcję kierownicze nad pracownikami w strukturze matrixowej?
  5. Czy członek zarządu może scedować swoje kompetencje jako kierownik zakładu pracy na innego „przełożonego” w strukturze macierzowej koncernu?

Szczegółowe zaproszenie i program znajdą Państwo w linku

 

 

 

 

[01.03.2016] Nagroda w tegorocznym konkursie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na najlepszą pracę magisterską w kategorii ochrona konkurencji

Mateusz Jaworski prawnik z kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS i absolwent Wydziału Prawa i Admin Uniwersytetu Karola Stefana Wyszyńskiego otrzymał II nagrodę w tegorocznym konkursie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji. Nagrodę przyznano za pracę pt. „Koncepcja kolektywnej pozycji dominującej a antykonkurencyjne praktyki kolektywne na gruncie prawa Unii Europejskiej”, napisaną pod kierunkiem dr. Michała Będkowskiego-Kozła. Zdaniem Kapituły autor wykazał się bardzo dobrą znajomością tematu przedstawiając kompleksowe opracowanie w ciekawy sposób łączące aspekty prawne z ekonomicznymi.

 

Więcej o wynikach na stronie UOKIK https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12211

[29.02.2016] Newsletter - Zmiany w prawie pracy

Zapraszamy do zapoznania się z marcowym wydaniem Newslettera poświęconego tematyce zmian w kodeksie pracy, które zaczęły obowiązywać od 22 lutego 2016 roku.
 

Newsletter

[19.01.2016] JARA DRAPAŁA & PARTNERS sp.k. doradzała grupie Cofresco przy transgranicznym połączeniu spółek

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS sp.k. była doradcą niemieckiej grupy Cofresco przy transgranicznym połączeniu spółek.

 

Grupa Cofresco jest wiodącym europejskim producentem folii opakowaniowych oraz papieru do przechowywania produktów spożywczych. Do grupy należą takie marki jak Toppits, Albal, Glad oraz Handy Bag. Produkty Cofresco są dostępne praktycznie w całej Europie.

 

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS sp.k. doradzała grupie Cofresco we wszystkich aspektach prawnych transgranicznego połączenia (w tym także w zakresie prawa handlowego, prawa pracy, prawa ochrony środowiska), jak również w kwestiach podatkowych. Zespołem doradców kierował Maciej Chrzan, partner, a tworzyli go Dorota Dąbrowska, doradca podatkowy, Michał Urbański, senior associate oraz Aleksandra Blandzi, associate.

 

Dla naszej kancelarii był to kolejny złożony transgraniczny projekt zrealizowany dla klienta wywodzącego się z niemieckojęzycznego obszaru prawnego. Ponownie potwierdziliśmy nasze kompetencje przy tego typu przedsięwzięciach – skomentował Zbigniew Jara, partner zarządzający kancelarii. Aktulanie obserwujemy wzrost transgranicznych transakcji wewnątrzkoncernowych, począwszy od restrukturyzacji finansowania, ustanowienia zabezpieczeń na majątku polskiej spółki podporządkowanej, poprzez cash pooling aż po przejęcie przez polską spółkę-córkę jej zagranicznej spółki dominującej (reverse takeover) – dodał mec. Jara.

 

[24.11.2015] Do zespołu kancelarii dołączył radca prawny Wojciech Merkwa

Do zespołu kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS dołączył jako senior associate radca prawny Wojciech Merkwa, specjalista z zakresu prawa zamówień publicznych, środków pomocowych oraz inwestycji infrastrukturalnych. Mec. Merkwa posiada kilkuletnie doświadczenie w kompleksowym doradztwie w zakresie zamówień publicznych (w tym zastępstwie procesowym przed KIO i sądami powszechnymi) zdobyte w renomowanej polskiej kancelarii. Z sukcesem doradza i reprezentuje w postępowaniach wykonawców i dostawców z branży energetycznej, budowlanej, usługowej, a także podmioty korzystające z finansowania ze środków z Unii Europejskiej. Mec. Merkwa będzie rozbudowywał zespół zamówień publicznych wraz z partnerem - prof. dr. hab. Przemysławem Drapałą.

[17.11.2015] Czy zarządca spółki może się mylić?

Martin Winterkorn, do niedawna szef Volkswagena, otrzymał wynagrodzenie za 2014 rok w wysokości 16 mln euro, a na jego koncie emerytalnym zgromadzonych jest 28,6 mln euro. Wierzyciele dostrzegli realną szansę zaspokojenia roszczeń z majątku osobistego Winterkorna. Gdzie się kończy odpowiedzialność członka zarządu? Czy zarządca spółki ma prawo się mylić? Odpowiada radca prawny Zbigniew Jara, partner zarządzający w  kancelarii Jara Drapała & Partners.
 
Coraz więcej roszczeń wobec zarządców

Odpowiedzialność osobista członka zarządu związana jest z kierowaniem sprawami spółki, czyli z ryzykiem jakie niosą za sobą podejmowane decyzje biznesowe. Dokonując błędnych wyborów naraża się on na odpowiedzialność korporacyjną i może być w każdym momencie odwołany decyzją wspólników z pełnionej funkcji. Może mu także grozić odpowiedzialność odszkodowawcza wobec spółki, a przede wszystkim wobec jej wierzycieli. Wysokie odszkodowania mogą doprowadzić do finansowej ruiny członka zarządu i jego rodziny.

Odpowiedzialność osobista członka zarządu za przekroczenie granic ryzyka gospodarczego obowiązuje w kodeksie spółek handlowych od jego uchwalenia w 1934 roku. W praktyce do roku 2008 ograniczała się ona głównie do ich solidarnej ze spółką odpowiedzialności za jej zobowiązania. Od kryzysu finansowego w 2008 roku obserwujemy jednak wzrost roszczeń odszkodowawczych wobec zarządów. Przyczyniły się do tego: globalizacja, wzrost świadomości poszkodowanych oraz paradoksalnie, masowo zawierane na rzecz szefów spółek polisy ubezpieczenia ich odpowiedzialności cywilnej (D&O). Nie bez znaczenia jest również wzrost ich wynagrodzeń, które obecnie są kilkadziesiąt do kilkuset razy wyższe niż pensje pracowników.

[05.11.2015 r.] Radca prawny Marcin Chomiuk wyróżniony przez Ambasadora Republiki Federalnej Niemiec

Radca prawny Marcin Chomiuk, Partner w kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS został wyróżniony przez Ambasadora Republiki Federalnej Niemiec w Polsce Dyplomem za szczególne zasługi dla współpracy polsko-niemieckiej. (Dyplom uznania tutaj)
[15.10.2015 r.] Szkolenie: Praktyczne aspekty relacji polskich zależnych spółek kapitałowych z ich zagranicznymi dominującymi udziałowcami, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności członków zarządu polskiej spółki w ramach grupy spółek.

Konflikt między interesem grupy (interes koncernu) a interesem spółki - córki. Ryzyka i obowiązki polskich zarządów oraz rad nadzorczych w grupie spółek. (program do pobrania w wersji PDF)

 
Spółki działające w Polsce są coraz powszechniej częścią korporacji międzynarodowych.
W globalnie działających koncernach zarząd polskiej spółki musi odnaleźć się w wielowymiarowej strukturze zespołów projektowych (matrix), łączących uczestników reprezentujących różne działy i specjalności (dywizje) z różnych regionów (krajów). Niesie to ze sobą wiele pułapek prawnych wynikających z tego, że obowiązujące przepisy praktycznie nie uwzględniają konieczności działania w transgranicznym środowisku.

 

Celem seminarium, adresowanego do członków zarządów spółek kapitałowych pełniących funkcje w polskich spółkach zależnych międzynarodowych koncernów, jest wskazanie, jakie szczególne ryzyka związane są z funkcją członka zarządu spółki – córki działającej w  strukturze matrixowej koncernu międzynarodowego oraz jak im zapobiegać.


Z jednej strony członek zarządu prowadzi i  reprezentuje spółkę – córkę, a w związku z tym ponosi odpowiedzialność zarówno osobistą i korporacyjną wobec wierzycieli/osób trzecich jak i  wspólników. W organizacji matrixowej członek zarządu „podlega” przy tym zarówno reprezentantowi wspólnika jak i resortowo właściwemu przełożonemu, który globalnie odpowiada za dany produkt lub region (kraj).

Organizacja matrixowa tylko w niewielkim stopniu uwzględnia interesy poszczególnych lokalnych spółek – córek. Strategiczne decyzje w koncernie zapadają na szczeblach, do których zarząd spółki – córki z  reguły nie ma dostępu. Nierzadko interes grupy sprzeczny jest z  interesem spółki – córki. Jeżeli na szczeblu koncernu ani na poziomie spółki – córki nie zostaną podjęte odpowiednie zabezpieczenia, zarząd spółki – córki naraża się na poważne ryzyka. Odpowiedzialność, w  szczególności odpowiedzialność osobista piastuna polskiej spółki – córki, oceniana jest przez pryzmat kodeksu spółek handlowych.


[14.10.2015 r.] Wykładnia i stosowanie umów FIDIC - praktyczne zagadnienia prawne dla wykonawców, podwykonawców i zamawiających

http://www.businessoption.pl/index.php/program-15 (program szkolenia)
[25.05.2015 r.] Spółka z o.o./spółka akcyjna a członkowie jej organów – relacje prawne – warsztaty praktyczne

Spółka z o.o./spółka akcyjna a członkowie jej organów – relacje prawne – warsztaty praktyczne (program dostępny tutaj)
[08.05.2015 r.] PROKURA ŁĄCZNA. ZMIANA ORZECZNICTWA SĄDU NAJWYŻSZEGO

PROKURA ŁĄCZNA
ZMIANA ORZECZNICTWA
SĄDU NAJWYŻSZEGO (plik do pobrania tutaj)

 

 

1. Zmiana linii orzeczniczej SN

Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów podjął 30.01.2015 r. uchwałę (III CZP 34/14) dotyczącą wpisów w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prokury łącznej tzw. niewłaściwej i nakazał sądom rejestrowym wykreślenie z urzędu wadliwych wpisów.

2. Dotychczasowa praktyka


Do tej pory praktyka sądów rejestrowych była niejednolita. Część z nich dokonywała wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS w rubryce „Prokurenci - rodzaj prokury”, prokurenta z zastrzeżeniem o możliwości jego działania jedynie z członkiem zarządu spółki („do składania oświadczeń woli w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie jednego członka zarządu łącznie z prokurentem”), tzw. prokura łączna niewłaściwa. Inne sądy uważały taki wpis za niedopuszczalny. W związku z powyższą niejednolitą praktyką sądów duża grupa przedsiębiorców ma ustanowiony wadliwy sposób reprezentacji spółki z udziałem prokurenta.

3. Dopuszczalne rodzaje prokury


Ustawodawca przewidział trzy rodzaje prokury, tj.:

  • samoistną - każdy prokurent jest umocowany do dokonywania samodzielnie czynności sądowych i pozasądowych, związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa;
  • łączną - wszystkie osoby, którym udzielono prokury, muszą złożyć oświadczenie woli, aby czynność mogła być dokonana;
  • oddziałową - zakres prokury ograniczony jest do spraw wpisanych do rejestru oddziału przedsiębiorstwa.

Brak jest podstaw prawnych do udzielania przez przedsiębiorców innego rodzaju prokury, np.: „prokura łączna z członkiem zarządu”.

4. Niedopuszczalna prokura łączna niewłaściwa

  • prokura łączna niewłaściwa (inaczej: prokura łączna mieszana) - ustanowienie jednego prokurenta i narzucenie mu jej wykonywania wyłącznie z członkiem zarządu.

5. Z uzasadnienia uchwały SN

„Prokura może być udzielona kilku osobom łącznie (prokura łączna) lub oddzielnie.” Nie oznacza to jednak, że drugą osobą może być osoba inna niż prokurent. Taka możliwość powinna być zgodnie z art. 1094 § 1 k.c. wyraźnie przewidziana w przepisie.

  • Istota prokury - prokurenci samodzielnie (prokura samoistna) lub też łącznie z innymi prokurentami (prokura łączna) mogą podejmować wszystkie czynności związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa spółki (za wyjątkiem czynności związanych ze zbyciem przedsiębiorstwa, oddaniem przedsiębiorstwa do czasowego korzystania, zbyciem i obciążeniem nieruchomości).
  • Niedopuszczalność uzależniania skuteczności oświadczeń woli prokurenta od woli członka zarządu. Prokurent nie byłby wtedy pełnomocnikiem spółki, a jedynie pomocnikiem zarządcy (zarządu).
  • Konieczność udzielenia prokury więcej niż jednej osobie, aby można ją było traktować jako łączną.
  • Art. 205 k.s.h. i art. 373 k.s.h., stanowiące o reprezentacji mieszanej członka zarządu wraz z prokurentem, nie dają podstaw do udzielania prokury łącznej niewłaściwej. Oba przepisy k.s.h. obejmują zakresem sytuację, gdy umowa albo statut spółki nie zawierają żadnych postanowień w przedmiocie reprezentacji, a zarząd spółki jest wieloosobowy.

6. Konsekwencje

Sąd Najwyższy wskazał, że skutek czynności prawnych podejmowanych do tej pory z udziałem niewłaściwie powołanych prokurentów, nie powinien być podważany ze względu na bezpieczeństwo obrotu i wzgląd na rozbieżną praktykę sądów rejestrowych. Przyjęta w uchwale SN wykładnia przepisów ma obowiązywać od dnia podjęcia uchwały.

  • Dla sądów rejestrowych:

          - obowiązek wykreślenia wadliwych wpisów z urzędu

  • Dla przedsiębiorców:

          - konieczność zmiany w rejestrze wadliwie ustanowionego sposobu reprezentacji
            spółki przez prokurenta

 

 

Sądy rejestrowe będą prawdopodobnie w związku z dużą ilością wadliwych wpisów analizowały ustanowiony sposób reprezentacji przy okazji składania przez przedsiębiorców wniosków do rejestru. Jeżeli stwierdzą błąd, wezwą przedsiębiorcę do uzupełnienia braków – zmiany umowy/statutu spółki.

  • Niepewność co do przyszłego podejścia sądów powszechnych do ewentualnych zarzutów niewłaściwej reprezentacji spółki przy czynnościach prawnych, dokonanych przez wadliwie ustanowionych prokurentów, ponieważ uchwała (7) SN z 30.01.2015 r. (III CZP 34/14) nie jest wiążąca dla innych sądów, co oznacza, że sądy mogą orzekać w odmienny sposób.
  • „prawotwórczość” uchwały = czy SN mógł rozstrzygnąć o skutku ex nunc?

7. Wskazówki dla przedsiębiorców

  • Wprowadzenie do umowy lub statutu spółki ograniczenia dla członka zarządu do składania oświadczeń woli wraz z jednym prokurentem. Taka konstrukcja jest dopuszczalna, gdyż nie ogranicza uprawnień prokurenta, a (jedynie) członka zarządu.
  • Powołanie zarządu dwuosobowego oraz dwóch prokurentów łącznych. W takiej sytuacji nie są konieczne zmiany w umowie lub statucie spółki, ponieważ przy braku postanowień dotyczących sposobu reprezentacji zastosowanie mają art. 205 k.s.h. i art. 357 k.s.h. o reprezentacji łącznej dwóch członków zarządu albo jednego członka zarządu wraz z prokurentem.
  • Konieczność powołania drugiego prokurenta łącznego, w przypadku gdy dotychczas udzielono prokury łącznej jednej osobie.
Niniejsza ogólna informacja nie zastępuje indywidualnego doradztwa uwzględniającego konkretny przypadek. 
 

 

W przypadku dalszych pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji.

 

 

Zbigniew Jara
Senior Partner
radca prawny / Rechtsanwalt

 

 

Przedmiot doradztwa:
Prawo spółek, nabywanie przedsiębiorstw (M&A), prawo handlowe, joint ventures, rozwój i finansowanie projektów, prawo kartelowe.

 

 

Języki:
polski, niemiecki, angielski

 

 

Tel. +48 22 246 00 30
E-mail: zbigniew.jara@jara-law.pl

 


[04.12.2014] JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradcą BPH Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzała BPH Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (Grupa GE) przy sprzedaży na rzecz CBRE Global Investors centrum logistycznego Ideal Idea położonego w Warszawie przy ul. Działkowej. Łączna powierzchnia sprzedanych nieruchomości to około 54 tysiące metrów kwadratowych, a łączna powierzchnia użytkowa obiektów o przeznaczeniu magazynowo-biurowym to około 30 tysięcy metrów kwadratowych. Aktualnie w kompleksie prowadzi działalność kilkunastu renomowanych najemców. Wartość transakcji wyniosła prawie 32 miliony euro.

Z ramienia kancelarii transakcję prowadzili radca prawny Radomir Perski oraz radca prawny Maciej Chrzan. Sprzedaż aktywów funduszu koordynował prawnik wewnętrzny BPH TFI – radca prawny Artur Bierć.

[29.06.2014] Pozew przeciwko Skarbowi Państwa

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS w maju 2014 r. wniosła do sądu pozew przeciwko Skarbowi Państwa o odszkodowanie w imieniu syndyka firmy Alpine Bau Deutschland, należącej do konsorcjum, które budowało Stadion Narodowy w Warszawie. Firma w upadłości domaga się 139 mln zł odszkodowania za szkody poniesione przy tej inwestycji.
 
Zdaniem  powodowej firmy, jej szkoda powstała wskutek nienależytego wywiązania się z obowiązków inwestora przez Skarb Państwa, a dokładnie spółkę Narodowe Centrum Sportu. Uchybienia inwestora miały polegać na przekazaniu wykonawcy wadliwej dokumentacji projektowej  i wprowadzaniu do niej licznych zmian i uzupełnień, które powodowały wzrost kosztów oraz konieczność wykonania dodatkowych prac.
 
Alpine Bau Deutschland, jej spółki Alpine Construction Polska oraz austriacka Alpine Bau razem z firmami  PBG i Hydrobudowa Polska tworzyły konsorcjum, które było wykonawcą Stadionu Narodowego. Stadion miał być gotowy w czerwcu 2011 r. Prace jednak opóźniały się, m.in. z powodu konieczności naprawy schodów. Budowa została zakończona w listopadzie 2011 r. Stadion otwarto oficjalnie w styczniu 2012 r. Przeciągające się prace uniemożliwiły m.in. rozegranie meczu piłkarskiego Polska - Niemcy. Narodowe Centrum Sportu zarzucało konsorcjum niską jakość pracy.

Spółkę Alpine Bau Deutschland reprezentuje zespół prawników kancelarii Jara Drapała & Partners pod kierownictwem wspólnika, radcy prawnego prof. dr hab. Przemysława Drapały i radcy prawnego Andrzeja Sokołowskiego.
[05.05.2014] Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradcą Envi Con & Plant Engineering GmbH

Prawnicy warszawskiej kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzali spółce Envi Con & Plant Engineering GmbH przy negocjacjach i zawarciu ze spółką zależną RAFAKO SA umowy na pełnienie funkcji generalnego projektanta nowego bloku energetycznego w Elektrowni Jaworzno III.
 
Spółka Envi Con & Plant Engineering GmbH jest renomowanym projektantem działającym w branży energetycznej, należącym do koncernu Bilfinger.
 
Jest to jedna z ważniejszych umów podwykonawczych związanych z realizacją kontraktu na budowę bloku na parametry nadkrytyczne w Elektrowni Jaworzno III. Umowa ta dotyczy pełnienia funkcji generalnego projektanta, koordynatora wykonania oraz dostawy kompletnej i wielobranżowej dokumentacji projektowej bloku energetycznego o mocy 910 MWe brutto na parametry nadkrytyczne w Elektrowni Jaworzno III. Inwestycję tę na zlecenie spółki TAURON Wytwarzanie SA będzie realizować RAFAKO SA działając w konsorcjum z Mostostal Warszawa S.A.
 
Ze strony JARA DRAPAŁA & PARTNERS transakcję obsługiwał rardca prawny Marcin Chomiuk (senior associate) pod kierunkiem prof. dr. hab. Przemysława Drapały (wspólnik).
[03.01.2014] JARA DRAPAŁA & PARTNERS pomogła energetycznemu konsorcjum w zamówieniach publicznych

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS umożliwiła swojemu klientowi - konsorcjum niemieckich firm z grupy Bilfinger Berger - uczestnictwo w postępowaniu o udzielenie zamówienia na budowę nowego gazowo-parowego bloku kogeneracyjnego w Elektrowni Dolna Odra z grupy PGE.
 
Było to możliwe dzięki uzyskaniu korzystnego wyroku Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim.
 
Ze strony kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS postępowanie przed sądem prowadzili prof. dr hab. Przemysław Drapała (partner) oraz Robert Siwik (associate) .

Sąd uwzględnił w grudniu  2012 r. wniesioną przez kancelarię skargę od wyroku KIO. A to oznacza, że umocnił dotychczasową interpretację sądów powszechnych (odmienną od przyjmowanej przez KIO) umożliwiającą wykonawcom uzyskiwanie dodatkowych punktów w ramach oceny ich ofert i wniosków w przetargach dwustopniowych za udostępnione im referencje i potencjał osób trzecich.  
 
Był to już drugi z kolei precedensowy wyrok sądu uzyskany przez kancelarię, który ma istotne znaczenie dla  firm ubiegających się o udzielenie zamówień publicznych, powołując się na udostępnioną im wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny podmiotów trzecich.  
 
W pisemnym uzasadnieniu wyroku sąd podzielił w pełni argumentację kancelarii, że przepisy Prawa zamówień publicznych nie wprowadzają żadnych ograniczeń dopuszczalności udowadniania spełniania warunków udziału w postępowaniu przy pomocy wiedzy i potencjału podmiotów trzecich, a tym bardziej zakazu posłużenia się tymi dowodami w celu uzyskania przez wykonawcę większej liczby punktów na tzw. liście rankingowej.
 
Pierwsze rozstrzygnięcie przyjmujące taką wykładnię przepisów kancelaria  uzyskała 13 września 2012 r. przed Sądem Okręgowym w Katowicach w sprawie dotyczącej przetargu na budowę bloku - parowo gazowego w elektrociepłowni w Katowicach.
[11.10.2013] Nabycie akcji ELWO S.A. przez Bilfinger Power Systems GmbH

Radcowie prawni Zbigniew Jara, Maciej Chrzan oraz Marcin Chomiuk z kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS doradzali Bilfinger Power Systems GmbH przy transakcji nabycia 100% akcji spółki ELWO S.A. z siedzibą w Pszczynie.

Bilfinger Power Systems GmbH należy do niemieckiej grupy Bilfinger, która specjalizuje się w realizacji projektów infrastrukturalnych, przemysłowych, ochrony środowiska i kubaturowych (obrót koncernu w 2012 roku wyniósł niemal 9 mld euro). Grupa Bilfinger od lat działa również na terenie Polski, realizując m.in. takie inwestycje jak: fabryka produkująca fundamenty morskich wież wiatrowych w Szczecinie, budowa instalacji odsiarczania spalin w Elektrowni Turów, modernizacja kotłów bloków w Elektrowni Bełchatów, Południowa Obwodnica Gdańska, Obwodnica Grójca czy Zebra Tower w Warszawie.

ELWO S.A. jest średniej wielkości przedsiębiorstwem inżynieryjno-produkcyjnym, specjalizującym się w projektowaniu i produkcji przemysłowych instalacji ochrony środowiska oraz zaawansowanych konstrukcji stalowych. ELWO S.A. posiada kapitał zakładowy w wysokości 15 mln zł, zatrudnia ok. 200 pracowników. Obroty spółki za rok obrotowy 2011 wyniosły ponad 36 mln zł.
[13.09.2013] JARA DRAPAŁA & PARTNERS przełamała linię orzecznictwa KIO dotyczącą punktowania potencjału osób trzecich

W dniu 13 września 2012 roku, Sąd Okręgowy w Katowicach uwzględnił wniesioną przez kancelarię JARA DRAPAŁA & PARTNERS skargę od wyroku KIO z 22 czerwca 2012 r. (sygn. akt: KIO/UZP 1201/12) i zanegował prezentowaną przez  KIO wykładnię ograniczającą prawo wykonawców do uzyskiwania punktów (w ramach oceny ich ofert i wniosków w przetargach dwustopniowych) za udostępnione im referencje i potencjał osób trzecich. Rozstrzygnięcie Sądu Okręgowego ma przełomowe znaczenie dla firm, które ubiegają się o udzielenie zamówień publicznych powołując się na udostępnioną im wiedzę techniczną, potencjał i doświadczenie podmiotów trzecich (art. 26 ust. 2 b Pzp).

Sąd Okręgowy w ustnym uzasadnieniu podzielił w pełni argumentację kancelarii, że art. 26 ust. 2b Pzp nie wprowadza ograniczeń w zakresie dopuszczalności udowadniania spełniania warunków udziału w postępowaniu przy pomocy wiedzy i potencjału podmiotów trzecich, a tym bardziej zakazu posłużenia się tymi dowodami w celu uzyskania przez wykonawcę większej liczby punktów na tzw. liście rankingowej. Wyrok ten neguje kontynuowaną od 2010 r. linię orzecznictwa KIO, zgodnie z którą wykonawcy mogą powoływać się na wiedzę i potencjał osób trzecich tylko w celu wykazania minimalnych warunków udziału w postępowaniu. Ta interpretacja w praktyce pozbawiała takich wykonawców realnych szans na uzyskanie zamówień. Wydany wyrok stanowi pierwsze (prawomocne) rozstrzygnięcie sądu powszechnego umożliwiające wykonawcom posługiwanie się potencjałem podmiotów trzecich dla uzyskania lepszej pozycji punktowej.

Klientem kancelarii było konsorcjum firm z grupy Bilfinger Berger, które dzięki uzyskanemu wyrokowi uczestniczy w postępowaniu o udzielenie zamówienia na budowę nowego bloku gazowo-parowego w jednej z polskich elektrociepłowni. Ze strony kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS postępowanie przed Sądem Okręgowym prowadzili prof. dr hab. Przemysław Drapała (wspólnik) oraz Robert Siwik (associate).

[29.08.2013] JARA DRAPAŁA & PARTNERS wygrywa przed KIO w sprawie zamówienia o wartości 625 mln zł

Kancelaria JARA DRAPAŁA & PARTNERS z sukcesem reprezentowała konsorcjum firm z grupy Bilfinger, tj. Babcock Noell GmbH i Bilfinger Infrastructure S.A. w postępowaniach przed KIO dotyczących przetargu na budowę „pod klucz” instalacji odsiarczania spalin wraz z obiektami towarzyszącymi dla bloków nr 4, 5 i 6 opalanych węglem brunatnym w Elektrowni Turów (PGE).
 
W ramach przedmiotowego przetargu wszczęto w sumie pięć postępowań odwoławczych, podczas których konsorcjum z grupy Bilfinger skutecznie odparło zarzuty pozostałych konkurentów, tj. firm: Rafako, Mostostal Zabrze i Fisia Babcock Environment (Niemcy) oraz Beijing SPC Environment Protection Tech. CO. Ltd. (Chiny). Wartość kontraktu wynosi około 625 mln PLN.
 
Ze strony kancelarii JARA DRAPAŁA & PARTNERS wszystkie postępowania przed KIO prowadzili prof. dr hab. Przemysław Drapała (partner) oraz Robert Siwik (associate).